Jaunumi | Bigbank - efektīvāk strādājošā banka Latvijā

Bigbank - efektīvāk strādājošā banka Latvijā

Vasara ir brīnišķīgs laiks ne vien atvaļinājumam, bet arī efektīvam darbam. Ātri paveicam savus uzdevumus un dodamies baudīt saules starus. Tieši tā rīkojamies mēs, Bigbank darbinieki. Apjomīgā pētījumā, kas aptvēra desmit lielākās Latvijas bankas, noskaidrots, ka Bigbank Latvija strādā visefektīvāk no visām. Turklāt 2020. gadā, kad pandēmijas dēļ citu banku efektivitāte kritās, mēs turpinājām to uzlabot. Bigbank Latvija peļņa uz vienu darbinieku ir divas reizes lielāka nekā tuvākajiem sekotājiem SEB Banka. Mūsu 10 074 721 eiro peļņu nodrošināja tikai 94 darbinieki jeb vidēji katrs darbinieks 107 197 eiro. Gadu iepriekš šis rādītājs bija 105 881 eiro.

Neto peļņa uz vienu darbinieku 2019. - 2020. gadā (eiro)

2020. gads2019. gads
BankaNeto Peļņa DarbiniekiPeļņa uz 1 darbiniekuNeto Peļņa  DarbiniekiPeļņa uz 1 darbinieku
Bigbank Latvija10 074 72194107 19711 469 978108105 881
SEB Banka39 000 00083946 48449 600 00091854 031
Swedbank74 149 0001 68444 03196 219 0001 57261 208
LPB Bank4 708 00023819 7826 378 00020131 731
Rietumu banka11 768 00064418 27323 000 00042953 613
BlueOrange3 201 00021414 9585 608 00021426 206
Signet Bank1 395 0009414 840945 0001019 356
Luminor*33 111 0002 37813 92453 997 0002 48921 694
Reģionālā Investīciju banka466 3501483 1513 618 97315922 761
Citadele3 608 0001 2302 93336 504 0001 36926 665

*Kopīgi dati par trīs Baltijas valstīm

Bigbank Latvija vadītājs Ģirts Kurmis panākumus skaidro ar specializāciju, fokusu un mērķtiecīgu uzņēmuma efektivizācijas uzlabošanu gan no tehnoloģisko risinājumu, gan procesu viedokļa. Šo rezultātu sasniegšanai kritiski svarīga ir darbinieku augstā profesionalitāte un vēlme pieņemt inovācijas, tādējādi augot pašiem un ļaujot augt arī uzņēmumam kā digitālai bankai. Svarīga loma bijusi daudziem ilglaicīgiem Bigbank Latvija darbiniekiem, kuri gadu garumā nav zaudējuši degsmi rast jaunus risinājumus un būt vēl efektīvākiem un pelnošākiem.

«Kopš 2018. gada esam apņēmīgi uzlabojuši darbības efektivitāti. Rezultāti ir acīmredzami. Ieviestās tehnoloģijas un efektīva darba procesu iestrādes mums palīdzēja līdz ar pandēmijas sākumu ātri pārslēgties uz attālināto režīmu un turpināt produktīvi strādāt. Šī izaugsme uzskatāmi parāda mūsu uzņēmuma virzību kā stratēģiskā līmenī, tā katra darbinieka attieksmē pret darbu. Paralēli darba produktivitātes celšanai cenšamies samazināt nesvarīgas izmaksas un pēc iespējas ieviest tehnoloģiskus risinājumus,» skaidro Ģ.Kurmis.

Bigbank Latvija darba efektivitāti apliecina arī cits rādītājs. 2020. gadā tai bija viszemākais pamatdarbības izdevumu īpatsvars pret pamatdarbības ienākumiem (no angļu valodas CIR – Cost to income ratio): 38,5%. Tāpat kā peļņā uz vienu darbinieku, arī šajā rādītājā Bigbank Latvija izdevies uzlabot darba efektivitāti, jo gadu iepriekš izdevumu apmērs pret ienākumiem sasniedza 39,1%.

Tuvākie sekotāji CIR rādītājā ir SEB Banka ar 48,8%, uzlabojot sniegumu par 1%, Rietumu banka ar 55,7% un Swedbank ar 56,6%. Abu pēdējo izdevumu īpatsvars pēdējā gada laikā ir pieaudzis, un tā noticis ar 7 no 10 Latvijas pelnošākajām bankām. Reģionālā Investīciju banka pamatdarbības izdevumos tērējusi vairāk nekā bija tās pamatdarbības ienākumi 2020. gadā. Kopumā 10 pelnošāko banku vidējais CIR gada laikā ievērojami pasliktinājies - no 64,8% līdz 70.0%.

Pamatdarbības izdevumu īpatsvars pret pamatdarbības ienākumiem (CIR) 2019. - 2020. gados (eiro)

2020. gads2019. gads
BankaOperatīvie ienākumi Operatīvās izmaksasCIR - Izmaksas / ienākumiemOperatīvie ienākumiOperatīvās izmaksasCIR - Izmaksas / Ienākumiem
Bigbank Latvija19 695 8837 589 63138.5%20 226 0617 915 08239.1%
SEB Banka109 200 00053 300 00048.8%111 800 00055 700 00049.8%
Rietumu banka69 192 00038 516 00055.7%72 822 00039 151 00053.8%
Swedbank185 773 000105 062 00056.6%201 835 000103 829 00051.4%
LPB Bank16 645 0009 448 00056.8%14 649 0008 309 00056.7%
BlueOrange20 494 00015 440 00075.3%21 972 00015 895 00072.3%
Signet Bank12 785 0009 462 00074.0%8 733 0007 197 00082.4%
Luminor*334 714 000281 744 00084.2%383 307 000299 807 00078.2%
Citadele94 360 00079 989 00084.8%124 334 00082 791 00066.6%
Reģionālā Investīciju banka8 036 5188 729 582108.6%11 213 2058 589 08876.6%

*Kopīgi dati par trīs Baltijas valstīm

«Tā kā Bigbank pamatā specializējas patēriņu kredītu bez nodrošinājuma izsniegšanā, kuru procentu likme ir augstāka nekā hipotekārajiem kredītiem ar labu nodrošinājumu, un vienlaikus tai ir pieejama bankām raksturīgā zemā kredītresursu cena, Bigbank veidojas laba piecenojuma marža, kas ir pamats lieliskai rentabilitāti. Pārdomāts bankas darbības modelis ļauj tai pelnīt vairāk nekā tradicionālām bankām vai nebanku kreditētājiem,» rezultātus komentē ekonomists un uzņēmējs Jānis Ošlejs, «pielietojot mūsdienīgas vadības metodes, kā piemēram, 4 Izpildes disciplīnas (4DX) un LEAN pieeju menedžmentā, kā arī ņemot vērā to, ka banka darbojas bez fiziskām filiālēm, tikai attālināti, ar augsti automatizētu klientu apkalpošanas un lēmumu pieņemšanas procesu, Bigbank izdodas nodrošināt ļoti augstu darba efektivitāti un līdz ar to zemas izmaksas. Tradicionālās Latvijas bankas turpina samazināt kreditēšanas apjomu, tāpēc Bigbank ir vieta un iespēja savu tirgus daļu palielināt. Ņemot vērā Bigbank izvēlēto darbības modeli un ļoti sekmīgo tā realizāciju, peļņas rādītāji ir lieliski».

CIR rādītājs kļūst par aizvien nozīmīgāku kritēriju banku un uzņēmumu darbības izvērtēšanā. Tas parāda, cik labi uzņēmuma vadība prot sabalansēt pamatdarbības ienākumus ar pamatdarbības izdevumiem. Proti, cik naudas tai jāiztērē, lai nodrošinātu apgrozījuma rādītājus. Cilvēcei tiecoties samazināt patēriņu, lai nodrošinātu planētas ilgtspēju, arī no uzņēmumiem tiek prasīts strādāt efektīvāk un sasniegt vairāk ar mazākiem resursiem.

Ekonomikas eksperts, bijušais AS Hansabanka valdes priekšsēdētājas vietnieks Uģis Zemturis norāda, ka labs CIR rādītājs ir ap 40% un peļņa uz vienu darbinieku ir atkarīga no bankas darbības profila. Piemēram, Bank Norwegian, Skandināvijā strādājoša patērētāju finansēšanas banka, sasniegusi CIR 23% un tās tīrā peļņa uz vienu darbinieku ir 2 miljoni eiro.

«Ja analizē banku CIR rādītājus Latvijā, tad tie nav elpu aizraujoši – ļoti viduvēji salīdzinot ar citiem tirgiem. Es teiktu, ka ar šādu vidējo rādītāju banku sektors nav īpaši efektīvs. Pieļauju, ka rādītāju pasliktināja Covid-19 ietekme. Ieņēmumi samazinājās vai nepieauga, taču izmaksas, pārsvarā fiksētās, saglabājās iepriekšējā līmenī. Bankas, kuras nodrošina CIR robežās ap 50%, var justies labi. To akcionāri varētu būt komforta zonā. Ne īpaši iespaidīgo vidējo CIR rādītāju negatīvi ietekmē 3 bankas – Reģionālā Investīciju banka, Citadele un Luminor,» analizē U.Zemturis, «lielākais izmaksu postenis bankām ir personāls un ar to saistītās izmaksas. Teorētiski tās ir mainīgās izmaksas, taču būtībā pastāvīgās. Tāpēc bankām, kuru biznesa modelis ir balstīts uz tehnoloģijām, ir vieglāk vadīt izmaksas, gadījumā, ja mainās biznesa apjomi. Ne velti digitalizācijas jautājums ir dienas kārtības augšgalā».